DER TURM RUFT

"Der Turm ruft"

(The tower is calling)

curated by

Gregor Hildebrandt & Martin Kwade

The campfire has brought mankind not only to share food, but also to invent and tell stories of community and tradition. Yet, the fire has already bore the seeds of social self-destruction.

In its second incarnation as a steam engine, the fire has uprooted humanity and tore it apart. It has turned us into isolated individuals predisposed to Capitalism, a magical machine to find and subdue us all, and drive us into darkness. The resulting stories were maniacal heroic epics of revolution, progress and class struggle. 

The car as the third carbon-based social machine has brought with it a completely different narrative, that of freedom, individuality and adventure. Since then, all the stories we tell each other around the modern campfire (cinema, TV, Internet) have been road movies and adventure chronicles.

In order to produce monocrystalline silicon, we have to deploy carbon energy again for the last time. By the means of electrical induction, silicon is melted into crystals, which serve as cells to help us harvest solar energy. We no longer steer directly towards the abyss, but dance on the marble cliffs of entropy. What are the stories we will tell ourselves in the post-carbon age of solar power?

Text: Holm Friebe

"Der Turm ruft"

curated by

Gregor Hildebrandt & Martin Kwade

Das Lagerfeuer hat die Menschheit dazu gebracht, nicht nur gemeinsam zu essen, sondern Gesichten von Gemeinschaft und Tradition zu erfinden und zu erzählen. Aber das Feuer trug den Keim der Selbstzerstörung von Gemeinschaft schon in sich.

In seiner zweiten Inkarnation als Dampfmaschine hat das Feuer die Menschheit entwurzelt und auseinander getrieben, uns zu vereinzelten Individuen gemacht, die an den Kapitalismus angeschlossen werden konnten: eine magische Maschine, uns alle zu finden, zu knechten und ins Dunkel zu treiben. Die passenden Geschichten waren manichäische Heldenepen, die von Revolution, Fortschritt und Klassenkampf handelten.

Das Auto als dritte Carbon-basierte Sozialmaschine hat ganz andere Geschichten mit sich gebracht, nämlich die von Freiheit, Individualität und Abenteuer. Seither sind alle Geschichten, die wir uns am modernen Lagerfeuer (Kino, TV, Internet) erzählen, Roadmovies und Heldenreiseplots.

Um monokristalines Silizium zu erzeugen, müssen wir abermals und letztmalig carbone Energie einsetzten. Durch elektrische Induktion wird Silizium zu Kristallen geschmolzen, die uns dann in Form von Solarzellen helfen, die Sonnenenergie zu ernten. Wir steuern nicht mehr linear auf den Abgrund zu, sondern tanzen auf den Marmorklippen der Entropie. Was sind die Geschichten die wir uns im postcarbonen Zeitalter der Sonnenenergie erzählen?

Text: Holm Friebe

26.09.2020 19:00 - 21:00

Am Märchenbrunnen 11, 10407 Berlin

i

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr 01invitation card

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr GregorGregor Hildebrandt

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr 03

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr 02

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr Martin R 02

MARTIN (ROTHAUS), 2020
Size: 42 x 32 x 9 cm
Material: bottle opener, lever corkscrew, crown cork, on aluminum bond,
40 x 30 x 9 cm, signed on the back

References: Fred The Frog Rings The Bell Martin Kippenberger, 1990. Screenshots from a super-8 film by Jurgen Ostarhild, 1990, of a mock crucifixion with Martin Kippenberger as Christ.

available at Gallery Kwadrat, Berlin

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr 063 untitled Objects, Monocrystalline Silicon, 2016

Jurgen Ostarhild 2016 Ylgt 01b"You look great today" Autoportrait  in Silicon Wafer, 20 cm, 2016

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr 04Hex-Code Studies, 2020 (Galerist Martin Kwade)

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr 05NEUE SPRACHSPIELE, 2018

Jurgen Ostarhild 2020 Dtr 10bBlockchain Huestate 144 colors, time: 2020-04-30 06:25